03/ 12/ 1994 | SONY PLAYSTATION
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 03 Δεκεμβρίου 1994, η Sony κάνει το ντεμπούτο της στο χώρο των παιχνιδομηχανών με το PlayStation. ή PS, ή PS1, ή (ανεπίσημα) PSX. Η κονσόλα που αρχικά προοριζόταν για περιφερειακή συσκευή του SNES, κατέληξε να γίνει μία από τις πιο επιτυχημένες παιχνιδομηχανές όλων των εποχών και η πρώτη που έσπασε το ρεκόρ των 100 εκατ. πωλήσεων.
To Sony PlayStation, πνευματικό τέκνο του Κεν Κουταράγκι [1], προοριζόταν στα μέσα της δεκαετίας του ’80 να γίνει περιφερειακή συσκευή για το SNES. Όταν η Nintendo αποφάσισε να εκμεταλλευτεί τη νέα μορφή media, το CD-ROM, και πιο συγκεκριμένα το πρότυπο CD-ROM/XΑ που συνδύαζε δεδομένα, με συμπιεσμένη ψηφιακή μουσική και βίντεο, προσέγγισε τη Sony για να της κατασκευάσει μία τέτοια συσκευή για τη ναυαρχίδα της, το SNES. Η νέα συσκευή με οπτικό δίσκο θα ονομαζόταν SNES-CD και αναμενόταν η ανακοίνωσή της στην CES του 1991. Ως τότε η Sony σχεδίαζε παράλληλα να παρουσιάσει μία αυτόνομη home entertainment συσκευήπου θα ήταν συμβατή με το SNES και θα συνδύαζε CD-ROM. Λίγο πριν την ανακοίνωση του SNES-CD η Nintendo συνειδητοποίησε ότι το συμφωνία που είχε συνάψει με τη Sony θα μπορούσε να αποβεί ασύμφορη στο μέλλον, καθώς η τελευταία διατηρούσε σχεδόν σε αποκλειστικότητα τα δικαιώματα των τίλων που θα έβγαιναν σε CD. Τελικά η συμφωνία ακυρώθηκε την τελευταία στιγμή και παραλίγο το PlayStation να μην κυκλοφορούσε ποτέ, καθώς η Sony σκέφτηκε πολύ σοβαρά να ακυρώσει την εξέλιξή του. Ωστόσο, επειδή είχε προχωρήσει πολύ το πρότζεκτ, η εταιρεία αποφάσισε να το ολοκληρώσει και να κινηθεί αυτόνομα στην αγορά. Παρά τις αγωγές που δέχτηκε από την Nintendo γι’ αυτή της την απόφαση, κατάφερε το 1993 να φτάσει στο τελικό στάδιο εξέλιξης μίας παιχνιδομηχανής που θα εγκατέλειπε εντελώς τα παραδοσιακά cartridges και θα βασιζόταν στην οπτική τεχνολογία. Έτσι γεννήθηκε το PS1. Η ειρωνεία της τύχης είναι ότι η Nintendo επέμεινε στα -ξεπερασμένα- cartridges και με την επόμενη κονσόλα της, το Nintendo 64, χάνοντας ξεκάθαρα από την ανταγωνίστρια παιχνιδομηχανή της Sony, που προοριζόταν για δική της.
Παρόλο που το PS1 δεν ήταν απροβλημάτιστο, χάρη στις συγκυρίες κατάφερε να γίνει αμέσως επιτυχία. Ενώ δεν ήταν κορυφαίο στα επιμέρους χαρακτηριστικά του hardware, η επένδυση της Sony στο συνδυασμό 3D γραφικά – οπτικός δίσκος αποδείχτηκε πολύ έξυπνη. Άμεσα αναπτύχθηκαν τίτλοι με μεγάλη ποικιλία, πρωτοποριακή εμφάνιση και ταυτόχρονα εθιστικό gameplay. Το PS1 βασίζει την επιτυχία του σε μία σειρά τίτλων «blockbuster» σε μία μεγάλη γκάμα κατηγοριών, όπως τα Castlevania, Final Fantasy, Gran Turismo, Metal Gear Solid, Ridge Racer, Tomb Raiderκ.α. Ένας ακόμη λόγος ήταν ότι η Sony προσπάθησε από την αρχή να ξεφύγει από τον «παιδικό» χαρακτήρα των παιχνιδομηχανών, με αποτέλεσμα να διευρύνει το κοινό της με «ενήλικους» τίτλους παιχνιδιών. Τα όποια κατασκευαστικά προβλήματα και οι ατέλειες στα τρισδιάστατα γραφικά χαμηλής ανάλυσης δεν ήταν ικανά να ανακόψουν τις πωλήσεις του PS1, ούτε την μακροζωία του. Στα δέκα και πλέον χρόνια που έμεινε στην αγορά, το PS1 πούλησε 103 εκατ. αντίτυπα και σχεδόν ένα δισεκατομμύριο παιχνίδια! Με το PS1 η Sony καθιερώθηκε για τα καλά στο χώρο των παιχνιδοκονσολών, θέτοντας μάλιστα τη Sega εκτός αγώνα, αλλά και υπερνικώντας για πολλά χρόνια τη βασίλισσα Nintendo, η οποία έπρεπε να φτάσει στην εποχή του Wii -12 χρόνια αργότερα- για να ξανακατακτήσει την κορυφή.
SONY PLAYSTATION |
|
Επεξεργαστής: 32bit RISC MIPS R3000A στα 34 MHz Επιδόσεις επεξεργαστή: 30 MIPS Γραφικά: GTE (Geometry Transformation Engine), 360.000 πολύγωνα/sec, 256×224 ως 640×480 pixels, 16,7 εκατ. χρώματα Μνήμη: 2 ΜΒ RAM, 1 MB VRAM, 512 ΚΒ DRAM (για τον ήχο) Ήχος: 24 κανάλια ADPCM Media: 2x CD-ROM drive Διαστάσεις: 18,9×19,5×7,6 εκατοστά |
[1] Ο Κεν Κουταράγκι ήταν ο εγκέφαλος πίσω από την στροφή της Sony στο gaming. Την εποχή που ήταν απλός μηχανικός στην εταιρεία, ανέπτυξε κρυφά από τη διοίκηση το chip ήχου SPC700που χρησιμοποιήθηκε στο SNES (σ.σ. γι’ αυτό και η Nintendo ξαναστράφηκε στη Sony όταν έψαχνε για συνεργάτη κατασκευαστή συσκευής CD-ROM). Ο Κουταράγκι κόντεψε να χάσει τη δουλειά του γι’ αυτήν του την κίνηση. Όχι όμως κατάφερε να μείνει στην εταιρεία, αλλά έπεισε τους προϊσταμένους του να χρηματοδοτήσουν αργότερα το πρότζεκτ του PlayStation. Οι αναμφισβήτητη ικανότητά του, οδήγησε στη δημιουργία της SCEIόπου και θα αναλάβει τη θέση του Προέδρου το 1993.
Αφήστε μια απάντηση