30/ 09/ 1995| MICROSOFT DIRECTX
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 30 Σεπτεμβρίου 1995, κυκλοφορεί η πρώτη έκδοση του API (Application Programming Interface – Διεπαφή Προγραμματισμού Εφαρμογών) για multimedia, DirectX από τη Microsoft. Σαν στόχο είχε την καλύτερη αξιοποίηση του υλικού από το λειτουργικό σύστημα των Windows, στα γραφικά και τον ήχο.
Από το 1992, οπότε πρωτοκυκλοφόρησε, το μόνο API που ήταν σχεδιασμένο για την μέγιστη αξιοποίηση του hardware γραφικών 2D/3D, ήταν το OpenGL της Silicon Graphics. Αν και κατ’ αρχήν σχεδιασμένο για επαγγελματικές εφαρμογές CADκαι εικονικής πραγματικότητας, με την είσοδο των 3D γραφικών στους προσωπικούς υπολογιστές δύο χρόνια αργότερα αποτελούσε τη μοναδική λύση για τους προγραμματιστές. Εκείνη την εποχή και για μερικά χρόνια ακόμη, οι προγραμματιστές απέφευγαν τα Windows για τα τρισδιάστατα παιχνίδια, καθώς το λειτουργικό σύστημα της Microsoft ήταν πολύ παρεμβατικό στην επικοινωνία λογισμικού-υλικού. Έτσι, ακόμη και έως το 1995, κατά κύριο λόγο τα 3D games των IBM-PC συμβατών έτρεχαν σε περιβάλλον DOS.

Ένα δείγμα της αξιοποίησης των νεότερων δυνατοτήτων των καρτών γραφικών 3D από τις διαδοχικές εκδόσεις DirectX.
Το DirectX ήρθε να δώσει αυτήν ακριβώς τη λύση, εν όψει κυκλοφορίας των Windows 95. Η Microsoft πιεζόταν να παρουσιάσει ένα σύνολο βιβλιοθηκών που θα επέτρεπε να αξιοποιείται το hardware από τους προγαμματιστές, σε κάθε τομέα multimedia(γραφικά, ήχος, βίντεο) με το βέλτιστο δυνατό τρόπο. To DirectX συναπαρτίζεται από επιμέρους APIs, όλα με το πρόθεμα Direct (Direct3D, DirectMusic κ.λπ.), με το καθένα ξεχωριστά να εξειδικεύεται σε έναν τομέα multimedia, συσκευές εισόδου/εξόδου και αυτοδιάγνωσης. Στο σύνολό του το Microsoft DirectX είναι ένα σύνολο προγραμμάτων τα οποία εξασφαλίζουν την επικοινωνία των συσκευών I/O, όπως π.χ. το ποντίκι και πληκτρολόγιο (συσκευες εισόδου) και η κάρτα γραφικών (συσκευή εξόδου), με τα προγράμματα που τις χρειάζονται που μπορεί για παράδειγμα να είναι ένα παιχνίδι ή ένα πρόγραμμα αναπαραγωγής ταινιών από DVD.
Τελικά, η πρώτη έκδοση του DirectX δεν πρόλαβε την κυκλοφορία των Windows 95 και διατέθηκε με τη μορφή του Windows Games SDK. Από την έκδοση 2.0 (σ.σ. Ιούνιος 1996, διατέθηκε μαζί με τα Windows 95 OSR2) και μετά, αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των Windows. To γράμμα Χ του DirectX αποτέλεσε τη βάση για την ονομασία του Xbox, υποδηλώνοντας ότι η παιχνιδομηχανή της Microsoft, που πρωτοκυκλοφόρησε το 2001, υποστήριζε παιχνίδια και multimedia που αξιοποιούσαν το εν λόγω API της Microsoft. Σε αυτά τα σχεδόν είκοσι χρόνια που έχουν μεσολαβήσει, έχουν κυκλοφορήσει δώδεκα κύριες εκδόσεις του DirectX και βέβαια έχει υποστεί πολύ μεγάλες αλλαγές στο πέρασμα του χρόνου, με νέα συστατικά APis να εκτοπίζουν πολλά από τα αρχικά. Σήμερα αποτελεί τη βάση ανάπτυξης παιχνιδιών για τις παιχνιδοκονσόλες Xbox και ενσωματώνεται στο λειτουργικό σύστημα για smartphones, Windows Phone 8.
ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ (APIs) ΤΟΥ DIRECTX
- DirectDraw: Για 2D γραφικά raster. Πλέον έχει υποβιβαστεί για χάρη του Direct2D.
- Direct2D: Για 2D γραφικά.
- Direct3D (D3D): Για τρισδιάστατα γραφικά.
- DirectWrite: Για τις γραμματοσειρές
- DirectCompute: Για τον προγραμματισμό της GPU (Graphics Processor Unit) της κάρτας γραφικών
- DirectInput: Διεπαφή συσκευών εισόδου (πληκτρολόγιο, ποντίκι, joystick, gamepad κ.λπ.).
- DirectPlay: Για την επικοινωνία μέσω δικτύου LAN και WAN.
- DirectSound: Για την αναπαραγωγή και την αποθήκευση ψηφιακού ήχου.
- DirectSound3D (DS3D): για την απαραγωγή τρισδιάστατου ήχου.
- DirectShow: Για την αναπαραγωγή βίντεο
- DirectMusic: Για την αναπαραγωγή μουσικής authored in DirectMusic Producer. Deprecated since DirectX 8 and replaced with XAudio2 and XACT3
- DirectX Diagnostics (DxDiag): Εργαλείο διάγνωσης προβλημάτων σε υποσυστήματα που σχετίζονται με το DirectX.
- DirectSetup: Για την εγκατάσταση και τον έλεγχο των διαφόρων εκδόσεων DirectX
Αφήστε μια απάντηση